Thursday, July 6, 2017

Merasai Sendiri Pengalaman Menaiki Keretapi Di China

Source: wikipedia

Di Negara China, keretapi merupakan antara pengangkutan utama untuk bergerak daripada satu wilayah ke wilayah lain. Ini kerana ia dapat menjimatkan wang dan lebih mesra pengguna.. Syarikat keretapi di China menawarkan beberapa jenis tempat duduk seperti hard seat, soft seat dan sleeper seat pada harga yang berlainan. Tiket boleh ditempah secara atas talian melalui beberapa laman web seperti ChinaHighlights, Chinatour.net atau Ctrip.




Ada beberapa pilihan untuk mendapatkan tiket samada mengambil tiket yang telah ditempah di stesen atau penghantaran ke hotel-hotel pada kos yang berlainan. Ketika saya melawat tiga wilayah Beijing-Zhengzhou-Xi'an di Negara China pada tahun 2014, saya juga telah memilih pengangkutan keretapi sebagai pengangkutan untuk bergerak daripada satu wilayah ke wilayah lain..

Menaiki Keretapi Dari Beijing ke Zhengzhou

Saya dapatkan tiket di stesen keretapi walaupun dah buat tempahan dengan Ctrip.. ya lah.. masa tu tak percaya sangat dengan website2 nie.. saya tempah dengan Ctrip tanpa buat bayaran, ini bermakna tiada jaminan tiket tu saya punya.. saya bawa tempahan saya tu ke stesen keretapi dan tunjukkan kertas tempahan yang saya print.. penjual tiket tu carikan tiket untuk saya dan saya buat bayaran di situ.. yang lecehnya saya terpaksa beratur panjang lebih 30 orang di hadapan saya dengan beberapa barisan lain di kiri dan kanan saya penuh dengan pelanggan lain yang sedang menunggu giliran untuk beli tiket.. dah tu satu hal saya nak cari stesen tempat nak beli tiket rata2 saya tanya jurujual di kedai2 berhampiran dan beberapa orang tempatan yang saya jumpa semuanya tidak dapat membantu kerana masalah bahasa... main isyarat2 je.. nasib baik saya bawa kertas yang saya dah tulis dalam tulisan cina perkataan "火车票" yang bermaksud tiket keretapi dan destinasi yang saya nak pergi.. sangat2 membantu.. nak harapkan saya bertutur bahasa mandarin orang tak faham.. saya cakap sepatah orang balas 10 patah, dua atau tiga perkataan je saya faham.. belajar bahasan mandarin sampai 4 semester tapi cakap pun tahu sepatah dua je.. teruk kan?.. haha..

pengalaman menaiki keretapi di china
saya dapatkan tiket di bangunan berdekatan stesen ni..


Tiket kami untuk ke Zhengzhou pada pukul 10:00 malam. Ambil tiket malam senang.. boleh tidur je.. Tepat 8:00 malam pada hari berkenaan kami dah ada di stesen keretapi menunggu masa untuk berlepas ke Zhengzhou.. pertama kali berada di stesen keretapi di China.. ramai sangat orang cina nie.. kat mana2 tempat penuh dan sesak.. masa kami sampai di tempat menunggu dalam stesen keretapi ni tak ada tempat kosong pun untuk kami duduk berehat.. suasana pun tersangatlah bising dan sampah sarap dilihat merata2 di sekitar kawasan tempat duduk nie.. boleh tengok juga orang meludah sana-sini di atas lantai di tempat menunggu nie.. berbeza sangat dengan Malaysia.. saya menghargai rakyat Malaysia kerena lebih berhemah dan beradab.. :P... seingat saya, saya ada tangkap gambar suasana di stesen keretapi ni tapi tak jumpa lah pulak.. nanti kalau jumpa saya upload..

Kerana perut yang tersangat lapar, jadi kami pergi beli mi segera di kedai berdekatan dan cari tempat duduk.. tak ada kosong juga.. last2 nampak ada beberapa warga  tempatan makan di tangga di tepi sebuah restoran.. bila mereka beredar, kami duduk di situ.. baru nak buka makanan tiba2 pekerja restoran tu menegur kami dan tak benarkan makan di situ.. dan di membawa penyapu bersama.. ingat nak pukul kami.. rupanya dia nak cuci tangga tu sebab orang yang makan sebelum kami tu dah kotorkan lantai dan buang sampah disitu.. jadi kami bangun dan beredar dari tangga tu dan makan berdiri lah kami di stesen keretapi tu..

Tepat 9:45 malam dah tiba masa kami untuk menaiki keretapi.. orang ramai pun dah mula beratur.. urusan semakan tiket untuk menaiki keretapi lancar dan kami dibernarkan menaiki keretapi. masa tu boleh tengok macam2 ragam penumpang bawa barang2 masuk keretapi.. ada yang memikul guni, ada yang mengheret bungkusan, ada yang mengheret beg, ada yang main campak je beg menuruni tangga dan ada juga yang luncurkan beg di atas besi pemegang tangga dan last2 kena tegur dengan pengawal di situ.. penumpang menuju ke gerabak masing2.. kami masuk gerabak dan mencari tempat duduk mengikut nombor yang telah diberi tapi malangnya ada orang lain yang duduk di tempat kami.. bahagian simpanan barang di bahagian atas tempat duduk kami juga diisi barang orang lain.. siap guni bagai.. tak ada ruang untuk kami letakkan barang..

pengalaman menaiki keretapi di china
bahagian simpanan barang dalam keretapi

Suami berunding dengan perempuan dan lelaki yang duduk di kerusi kami dan dia memberikan ruang kepada kami tetapi meminta untuk menukar tempat duduk sebab dia nak duduk bersebelahan pasangan.. kami setuju.. dia juga yang tolong kami letakkan barang di bahagian simpanan barang.. apa yang dia buat, dia alihkan guna entah siapa yang punya dan kemudian beri ruang untuk kami letakkan barang.. tak lama lepas tu masuk petugas keretapi dan marah2 sebab guna tadi terjojol keluar.. empunya guni pula marah2.. saya pandang lelaki yang tolong kami tadi dan dia senyum.. saya pun buat tidak tahu je lah.. buat2 tak faham..

penumpang tanpa tempat duduk





No comments:

Post a Comment

Jagung Manis Tanah Sumpahan

Setelah empat bulan berhempas pulas usahakan tanah termasuk tiga bulan untuk tanaman jagung, akhirnya saya kecewa kerana sudah gagal untuk k...